23/02/2012

Stentor: Nieuwe ideeën voor bedreigde winkeliers

  • Dit artikel verscheen in februari 2012 in de Stentor. Auteur Matthijs Oppenhuizen

 

Recessie, andere eisen van klanten, internet dat het steeds meer wint van de klassieke winkels; ondernemers hebben het lastig. Maar het biedt ook kansen.

 

Bijvoorbeeld de crisis en internet lijken forse bedreigingen voor Sallandse winkeliers. Maar dat geldt eigenlijk voor alle ‘traditionele’ detaillisten in Overijssel. Tel daarbij op dat klanten steeds kritischer worden en ook hun samenstelling verandert (bijvoorbeeld meer ouderen) en het wordt duidelijk dat winkeliers de komende twintig jaar niet op dezelfde voet door kunnen. „Als de wereld constant verandert, als de markt altijd evolueert, als de geesten van anderen zich continue ontwikkelen; hoe kun je dan proberen niet te veranderen en nog steeds relevant te zijn?” Die vraag inspireerde het bureau ‘Out of Office’ onderzoek te doen naar nieuwe manieren voor winkeliers in Overijssel om alle bedreigingen om te buigen in kansen en ideeën. Om uiteindelijk – want daar draait het toch om – genoeg geld te blijven verdienen.

 

Out of Office is een internationaal opererend bureau dat zich met dit soort vraagstukken bezig houdt en deed dit onderzoek in opdracht van Trendbureau Overijssel.
Het houdt vooral in dat Out of Officefiguurlijk de wereld over gingen keek welke nieuwe trends en winkelconcepten een inspiratiebron voor Overijsselse winkeliers kunnen zijn of welke ze zelfs één op één kunnen overnemen.

 

Een voorbeeld van Out of Office is ‘DeBuren.nl’ uit Hengelo. Dit initiatief speelt in op de trend dat mensen steeds meer spullen via internet kopen. Dit bedrijf verhuurt kluisjes aan ondernemers en particulieren die hier bijvoorbeeld hun internetaankopen kunnen laten bezorgen. En deze producten vervolgens op elk moment van de dag dat hen schikt, kunnen ophalen. Dan een idee uit Zuid-Korea. De Britse supermarktgigant Tesco heeft daar in de metro een ‘digitale etalage’ hangen, een soort poster met een hele serie aan producten die bij Tesco te koop zijn. Reizigers kunnen met behulp van een QR-code artikelen bestellen en thuis laten bezorgen, terwijl ze dus aan het reizen zijn. OR-codes zijn een soort streepjescodes die mobiele telefoons kunnen herkennen. Maak met de telefoon een foto van de QR-code en de bestelling kan verder via internet worden  afgehandeld. Zo hoeft Tesco op termijn minder fysieke winkels te openen en dat scheelt weer kosten, is de gedachte. De supermarkt komt naar de klanten toe, in plaats van andersom. Volgens Out of Office een idee dat ondernemers in deze regio kunnen overnemen. „Wat te denken van zo’n poster bij de bushalte in Broekland?”

 

Een ander voorbeeld is een winkel van het bekende computerbedrijf Apple in New York. Deze is gevestigd in Grand Central Station, het immense treinstation van New York. Maar hier worden niet de computers en dergelijke verkocht, dat gaat via internet. In deze winkel kunnen klanten komen met vragen, opmerkingen. Kortom: voor service. Zo bieden ondernemers of winkeliers persoonlijk contact aan aan de klanten in plaats van ze  ijvoorbeeld af te schepen met een serviceafdeling die alleen via de telefoon is te bereiken. Consumenten voelen zich zo op hun gemak bij een merk of winkelketen, waardoor het trouwere klanten worden.

 

Een tip voor kledingwinkels: klanten kunnen kleren ‘passen’ zonder dat ze die aantrekken. Met behulp van reeds bestaande technologie kan een klant op een iPad of soortgelijk apparaat zien hoe hij of zij er uit ziet in bepaalde kleren uit een winkel. Er wordt als het ware een foto getoond van de klant in die kleren, terwijl die ‘outfit’ op het rek blijft hangen. Vooral in drukke winkels kan dit helpen en het scheelt klanten gehannes. Vooral door sociale media als Twitter en Facebook kunnen ‘gewone’ mensen een merk of zaak maken of breken. Het advies van Out of Office is daar gebruik van te maken. Laat die klanten bijvoorbeeld via sociale media het uithangbord, de reclame voor die ene winkel of dat ene product zijn.

 

Daarnaast benoemt Out of Office de kracht van lokaal; consumenten zijn sneller emotioneel verbonden met producten waarvan ze weten dat die uit de buurt komen. In de komende jaren zal dat steeds sterker spelen. Een voorbeeld is ‘Vechtdal producten’ (http://www.vechtdalproducten.nl/). Boeren uit het Vechtdal leveren, vlees, zuivel, eieren, ham, honing, jam, wijn en noem maar op aan winkels en restaurants in de buurt. Een manier om het als regionale ondernemers te ‘winnen’ van grote landelijke winkelsketens als Jumbo en Albert Heijn. Consumenten worden ook steeds milieubewuster, willen minder verspillen. Zo is daar het concept ‘Voedseljutters’. Voor 35 euro per jaar zijn mensen lid en krijgen ze locaties van akkers door waar een boer net heeft geoogst. De ‘jutters’ mogen daarna het land op, om de resten mee te nemen, dus voedsel direct van het land pakken. Ze scharrelen zo een gezond maaltje bij elkaar en weten waar hun eten vandaan komt, ook iets waar mensen volgens Out of Office meer behoefte aan hebben. Boeren verdienen er ook nog een paar honderd euro per jaar aan. „Waarom niet nadenken over hoe in Overijssel deze ‘restjes’ te gebruiken?”

 

Heel praktisch is het idee van altijd schone en ruime toiletten in winkelcentra en treinstations. Niet als onderdeel van een winkel, maar als zelfstandige onderneming. Met misschien een koffiehoekje of een winkeltje met toiletartikelen (http://www.2theloo.com/). De rode draad is volgens Out of Office dat ondernemers moeten denken over hoe hun klanten zich de komende jaren ontwikkelen. „De toekomstige consument maakt het niet uit hoe hij of zij producten of diensten koopt; via internet, een ‘echte’ winkel, de mobiele telefoon of nog een andere manier. Wat belangrijk is, is dat de winkelier begint te denken als de consument.”