Femke Halsema (18-09-2013)

Wat betreft Overijssel pretendeert ze niet het gebied goed te kennen, ondanks dat ze uit Enschede komt. Destijds werd Enschede geraakt door het faillissement van de textielindustrie wat leidde tot immense werkloosheid en gebrek aan perspectief. Volgens haar heeft Overijssel een gigantische inhaalslag gemaakt, wat onder andere blijkt uit de levendigheid en culturele activiteit. Overijssel scoort net iets lager dan het landelijk gemiddelde op het gebied van economische groei en arbeidsproductiviteit, maar vanuit het overeind krabbelen na bijvoorbeeld het textielfaillissement is de huidige positie zeer goed.

Ze heeft een paar jaar geleden het boek ‘Geluk, voorbij de hyperconsumptie, haast en hufterigheid’ uitgebracht. Volgens eigen zeggen verscheen het net te vroeg, omdat het besef van de crisis nog niet in de politiek was geland en onder andere banken waren nog niet bereid na te denken over de oorzaken van de crisis. In het boek van Halsema staan wel oorzaken genoemd. De belangrijkste oorzaak van de financieel-economische crisis is de jacht op materiële welvaart. Het gaat niet om de behoefte van consumeren, dat is juist waar de economie op draait. Het gaat om hyperconsumptie, die wordt voortgedreven door de dwingende behoefte nieuwe dingen te hebben. Telefoons zijn daar een voorbeeld van. Ook Halsema zelf voelt lichte ontevredenheid met haar Iphone4, waar niets mis mee is, wanneer de Iphone5 op de markt komt.     Halsema leest een voorbeeld uit haar boek over ´luxury fever´, over iemand die een nieuwe barbecue gaat kopen. De man is uiteindelijk een ontevreden consument, omdat hij thuis komt met een dure,barbecue, maar is toch ontevreden omdat er barbecues waren die nòg duurder en hipper waren. Die enorme drang naar consumptie maakt kwetsbaar voor hoge hypotheken en creditcard overschrijdingen. Halsema wil stilstaan bij waarom we dat doen. In de VS heet dit fenomeen ´keeping up with the Joneses´. Het maakt niet uit of je geld hebt, maar wonen in buitenwijk en het hebben van een goede auto voor de deur, geeft het idee van een welvarend en gelukkig gezin. Luxe goederen zijn een symbool van status en succes. Daardoor worden mensen kwetsbaar voor aankopen en verslaving. Vaak koopt Halsema iets omdat ze denkt dat ze er gelukkig van wordt, bijvoorbeeld keukenmachines door de fantasie over lekker en uitgebreid eten en het zogenaamd beginnen van een nieuw leven…..