Joop Hazenberg (13-09-2011)

De wereld verandert razendsnel. Maar de overheid en het bedrijfsleven veranderen niet mee. Terwijl dat wel nodig is. Ze moeten flexibeler worden, vertrouwen geven, over grenzen kijken en regels loslaten. “De leiders van morgen sturen niet, ze faciliteren”. Dat zegt Joop Hazenberg. Hazenberg (1978) is freelance journalist en fotograaf en oprichter van Prospect, een onafhankelijke denktank waar inmiddels 500 ‘jonge denkers’ aan verbonden zijn.

 

Minister van Volksgezondheid Ab Klink dacht in 2009 waarschijnlijk in alle oprechtheid de samenleving een dienst te bewijzen toen hij het vaccinatieprogramma tegen baarmoederhalskanker opstartte. Enkele honderden gevallen van de ziekte zouden per jaar kunnen worden voorkomen door meisjes van 12 jaar in te enten tegen het hpv-virus. Maar zo makkelijk bleek het niet. Verontrustende berichten in de media zorgden ervoor dat moeders hun dochters thuishielden en niet lieten vaccineren. Social media en websites van bezorgde moeders zorgden ervoor dat uiteindelijk minder dan de helft van de opgeroepen meisjes zich liet vaccineren.

 

Digitaal is het analoge leven Het tekent volgens Joop Hazenberg de huidige kloof tussen politiek en samenleving. “10 procent van de wereldbevolking zit op Facebook. Per dag worden er wereldwijd 3 miljard filmpjes geplaatst op YouTube en zijn er 5 miljard mobiele bellers. Digitaal is het analoge leven”, zegt hij. “Maar politiek, bedrijfsleven en belangenorganisaties zien dat niet. Zij laten zich leiden door angst en schieten in de kramp.” Terwijl ze méé moeten gaan. Organisaties moeten anders gaan werken en denken. “Er zijn nieuwe vormen van leiderschap nodig”, aldus Hazenberg…..